Vysoké Mýto – přinášíme článek ing. arch. Jiřího Šafra k tématu chystané demolice Tomáškovy cihelny
Jak jsme se na podzim dověděli, ředitel celé skupiny, do které patří také Iveco CR, a.s., při svých návštěvách pokládá vysokomýtskému vedení firmy tři otázky. Dvě se týkají ekonomické situace firmy. Tou třetí je otázka, jaký je vztah firmy a místní radnice.
Pokud vynecháme problematiku zkušební dráhy (to je jiný příběh), bude odpověď v příštích letech nejspíš následující:
“S Městem vycházíme vcelku dobře. Již tradičně sponzorujeme mnoho aktivit ve městě. Nově jsme rozšířili náš podnik a vybudovali velké parkoviště. Vyřešili jsme tím parkování u nádraží. Několika lidem se to moc nelíbí, protože jsme trochu zkomplikovali dopravu a zvýšili dopravní zátěž, ale není to nic, s čím by se město nevyrovnalo. A hlavně s tím nic nenaděláme. My potřebujeme zvyšovat efektivitu a to se nám daří.”
Ovšem odpověď může vypadat také jinak:
“Jsme si vědomi toho, že tak velká firma v takové poloze má na fungování města velký vliv. Jsme nejvýznamnějším zaměstnavatelem, ale co bychom byli bez kvalitního prostředí a zázemí, které našim zaměstnancům Vysoké Mýto poskytuje? Naše spolupráce s radnicí a potřebnými odborníky je proto opravdu intenzivní. Stojí nás to mnoho úsilí a také finance, ale dlouhodobě se nám takový přístup vyplácí. Ve spolupráci s městským úřadem se podařilo podstatně snížit počet jízd osobních automobilů po městě. Tím se i nám výrazně snížila potřeba parkovacích stání pro zaměstnance. Záchranou a využitím části původních hodnotných budov Tomáškovy cihelny jsme získali skutečně reprezentativní prostory přesně vyjadřující hodnoty naší firmy – tradici, inovace, profesionalitu a společenskou zodpovědnost. Také okolí těchto budov, bývalá vyloučená lokalita, získalo na kvalitě. Obyvatelé širšího okolí mají nyní k dispozici příjemný veřejný prostor. Podobné úpravy chystáme i u nádraží. Chceme, aby naše firma měla důstojnou tvář, kterou se obrací do městského prostředí….”
Upřímně, která odpověď ve vás vyvolá více hrdosti na Vysoké Mýto a firmu Iveco?
Dnes je na stole demolice Tomáškovy cihelny v rámci záměru rozšíření výroby firmy Iveco. Probíhá řízení o povolení demolice, na místě má v budoucnu vzniknout parkoviště pro 650 vozidel.
Budovy nejsou nemovitou kulturní památkou, význam však mají. Jako příklad kvalitní průmyslové architektury jsou uvedeny například v databázi průmyslového dědictví www.industrialnitopografie.cz a jsou v hledáčku zájmu historiků zabývajících se historií cihlářské výroby. (více: https://www.facebook.com/promejto/posts/653394438124330:0)
Perličkou je fakt, že o celém záměru rozšíření výroby firmy Iveco a souvisejícím vlivu na město nebyl informován městský architekt.
Jako členové spolku .proMejto upozorňujeme na to, že budovy svoji historickou, urbanistickou i architektonickou hodnotu mají. Příklady ze světa i ČR ukazují, že tyto hodnoty lze výhodně využít i dnes.
Vyvolali jsme jednání s firmou Iveco, hovořili jsme o tom se starostou města. Téma jsme vznesli na Komisi pro regeneraci památek a památkových zón, uspořádali jsme informativní setkání okolních obyvatel. Jako spolek jsme také účastníkem zmíněného řízení.
Je však otázka, jaký bude výsledek. Většinový postoj nejlépe charakterizuje věta: “Toho baráku je mi fakt líto, ale nejde s tím nic dělat”.
Je tomu skutečně tak? Skutečně nemůže majitel (ani město) budovy využít ke svému prospěchu? Byla vůbec zvažována jiná řešení? Byli k tomu přizváni odborníci, kteří s podobnými problémy mají zkušenosti? Má takto vypadat přístup k našemu životnímu prostředí? Není toto řešení příliš pohodlné? Je chystaný záměr kvalitnější než to, co dokázali naši předci? Je firma Iveco dobrým sousedem? Skutečně Město ani stavební úřad nemají v ruce žádný argument a žádnou možnost, jak do problému vstoupit?
Co myslíte?
Jiří Šafr,
architekt
t.č. předseda spolku .proMejto
t.č. předseda Komise pro regeneraci památek a památkových zón a člen Stavební komise
Oznámení zahájení řízení:
http://deska.vysoke-myto.cz/images/stories/Iveco_-_cihelna_odstranni.pdf
Doporučení Komise pro regeneraci památek a památkových zón ze dne 23. 3. 2015:
“Komise pro regeneraci památek a památkových zón důrazně doporučuje radě města zahájit jednání s firmou IVECO CR o plánované demolici hodnotných budov bývalé Tomáškovy cihelny. Jako cíl jednání doporučuje komise nalezení takového řešení, které bude přínosné pro vlastníka a zároveň nedojde ke ztrátě historických, architektonických a urbanistických hodnot v území. Komise požaduje předložení širších urbanistických a dopravních vztahů plánovaného záměru.”
Příklady konverzí průmyslových staveb:
http://www.archiweb.cz/buildings.php?action=show&id=3323
http://www.archiweb.cz/buildings.php?type=36&action=show&id=2107
http://www.archiweb.cz/buildings.php?type=36&action=show&id=4282
http://www.archiweb.cz/buildings.php?type=36&action=show&id=2061
http://www.archiweb.cz/buildings.php?type=36&action=show&id=2107
http://www.archiweb.cz/buildings.php?type=14&action=show&id=4462
http://www.archdaily.com/222539/tesa-105-conversion-estudio-n/
Způsob, jak dlouhodobě řešit dopravní zácpy a nedostatek parkovacích míst:
http://www.ceskatelevize.cz/porady/1093836883-na-plovarne/211522160100017-na-plovarne-s-janem-gehlem/
Tuzemský příklad péče velké firmy o své okolí:
http://liberec.idnes.cz/dalibor-dedejk-koupil-louky-v-jizerskych-horach-ftz-/liberec-zpravy.aspx?c=A141230_094525_liberec-zpravy_tm
Fotografie zveřejněny s laskavým souhlasem www.industrialnitopografie.cz
Psáno pro .proMejto http://promejto.cz/tomaskova-cihelna-zbourat/
Kvě 27, 2015 - 04:45 PM
Zbourat stejně tak jako bývalý pivovar.Tyto chátrající budovy jsou jen ostudou Vysokého Mýta a jejich oprava je jen utopií.
Čvn 10, 2015 - 09:10 PM
Kdyby se v tomto duchu postupovalo i při rekonstrukci KAROSY v r.1965-70,tak tady nebylo ani IVECO. Názorný příklad tohoto myšlení je nádraží Ústí nad Orlicí
Led 13, 2019 - 10:38 PM
Chtělo by se mi napsat, že jen pitomec zbourá svoji historii. Tihle tupci ale žádnou historii nemají, tak si jí budou muset zopakovat jejich děti.