V pondělí 19. září 2016 debatovali v Informačním centru dopravních staveb ve Vysokém Mýtě starosta České Třebové Jaroslav ZEDNÍK, poslanec František LAUDÁT, exministr dopravy Zbyněk STANJURA a další. Tématem byl rozvoj dopravní infrastruktury, zejména pak dostavba D35.
Urychlené dokončení výstavby D35 je důležité nejen pro města a obce na její trase, nýbrž i pro širší spádové okolí. Příkladem je Česká Třebová, která je největším středoevropským nákladním železničním uzlem. Zde zanedlouho začne druhá etapa výstavby logistického centra. Jednou z podmínek získání investice v předpokládané celkové hodnotě 3 miliardy korun přitom bylo zahájení dostavby D35 v roce 2015. V územním plánu kraje je již prosazen přivaděč z České Třebové k trase D35 směrem na Svitavy.
Že „to“ jde, když se chce, ví starosta Třebové Jaroslav ZEDNÍK: „Moravskoslezský kraj je důkazem, že když se všichni spojí, jde všechno. Nestačím se divit, kolik tam postavili dálnic. Apeluji na poslance. V Ostravě všichni táhli za jeden provaz.“
Dlouholetý úspěšný starosta pak připomíná další skutečnost: „Když jsem v roce 2002 nastoupil jako starosta, měla se roku 2007 rekonstruovat uzlová koridorová stanice Česká Třebová. Dnes se hovoří o roce 2018. Všechny koridory jsou zrekonstruovány, paradoxně chybí jen 2 stanice. Tou druhou jsou Pardubice. Dodělejme věci, které nejsou hotové, až pak se bavme například o vysokorychlostních vlacích.“
Místopředseda hospodářského výboru a člen podvýboru pro dopravu Poslanecké sněmovny PČR František LAUDÁT komentuje současnou neutěšenou situaci: “Nikdy nebyl resort dopravy v takovém stavu. Blíží se konec programovacího období, kdy budeme čistým příjemcem dotací z EU. Máme zbytečně složitou stavební legislativu a zákon o ochraně životního prostředí, což paralyzuje investory a občany. Ministerstvo životního prostředí nevyjednalo v Bruselu přes upozornění hospodářského výboru výjimku pro EIA. Tím padly staré posudky.“
Vrací se také o řadu let zpět: „Za zdržení D35 mohla v příznivé době krajská reprezentace, která se nemohla rozhodnout, zda chce severní nebo jižní variantu. Původní dvě varianty D35 byl nešťastný stav. Pardubický kraj tak ztratil drahocenný čas.“
Jedno z řešení vidí poslanec LAUDÁT ve zjednodušení stavebního zákona: „Tlačíme na to, aby to bylo prioritou. V minulosti byly pokusy o změnu stavebního zákona, ale nedařilo se. Pakliže změna projde, nastartovalo by to plošně rozvoj výstavby silniční sítě. Je nerealistické spoléhat na zákon o liniových stavbách a na vyvlastňování. Doba je jinde. Životní prostředí a majetková práva jsou výrazně akcentovanější než v minulosti.“
František LAUDÁT pokračuje: „Je na místě požadovat, aby úsek od Ostrova byl stavěn najednou. To vyžaduje okamžitě zahájit přípravu na dalších úsecích. Obdobně tomu bylo v úseku Plzeň – Rozvadov a Poděbrady – Hradec Králové. Každá nová silnice přinese novou možnost cestování, podnikání, atd. V novele stavebního zákona je klíč ke zrychlení výstavby.“
Kritiku si vysloužili i poslední ministři dopravy: „Prachař (ANO) ztratil dvě stavební sezony. Letošní čísla statistiků vykazují meziroční pokles inženýrských zakázek o trestuhodných 43%!“
Dále připomíná tvrdou realitu: „Kdo tvrdí, že do pěti let může dostavět celou D35, lže. Nejsložitější část z hlediska morfologie terénu je velmi daleko.“
A recept pro místní a krajské samosprávy? „Chovat se manažersky a již nyní vykupovat pozemky v trase komunikace.“
Exministr dopravy Zbyněk STANJURA popsal své priority: „Pro mě je nejdůležitější dostavba D35 a silničního okruhu kolem Prahy. Moji tři nástupci mají tolik priorit, že vlastně nemají žádnou.“
A pokračoval: „Projektová dokumentace a výkupy pozemků se připravují moc pomalu. Tady by měly hrát úlohu i místní samosprávy a kraje. Kraje nemusí čekat na územní rozhodnutí, ale mohou pozemky vykupovat již teď a pak je prodat ŘSD. Trasa je stabilizovaná. Říkám hejtmanům, že nemají brečet, ale vykupovat. ŘSD jako státní organizace nemůže, ale kraje jako samospráva mohou.“
Recept na zrychlení vidí ve zjednodušení stavebního řízení tak, aby do něho mohli vstupovat účastníci pouze jednou: „Je třeba najít shodu napříč politickými stranami.“
STANJURA kritizoval zastavení většiny výstavby kvůli starým posudkům vlivu na životní prostředí: „Stavby mají podle českého zákona platné EIA. Všechno ostatní je retroaktivita, která je v legislativě obecně nepřípustná. To že jsme si to nechali vnutit, je velká chyba.“
Bohumil VEBR, vedoucí Správy Pardubice Ředitelství silnic a dálnic, takto hodnotil minulost na ministerstvu dopravy: „Exministr Stanjura bylo první světlo v tunelu po Bártovi, který zastavil přípravu staveb včetně D35.“ A přidal trochu nelichotivé statistiky: „Od 2010 máme osmého ministra dopravy.“
VEBR dále informoval o aktuálním stavu přípravy pokračování výstavby: „V listopadu začne základní archeologický průzkum, bude trvat cca 18 měsíců. Nevíme, jestli nás pustí archeologové na místa, kde potřebujeme začít stavět přednostně, na mosty. Tyto naše podmínky byly totiž ze zadávací dokumentace ministerstvem dopravy vyškrtány.“
Za to Vebra zkritizoval Stanjura: „Tendr na archeologii se dá vypsat tak, aby vyhovoval vám, jinak účastníka vyřadíte. Jestli vám do toho zasahuje ministerstvo, je špatně, že to akceptujete.“
VEBR se také vyjádřil ke spolupráci se sídly v místě trasy D35: „Důležitá je spolupráce se samosprávami. Ta se děje. Města pomáhají s výkupem pozemků pro ŘSD takřka nezískatelných. Aktivně pomáhá i Mýto a poslanci z Pardubického kraje. Lepší spolupráce je s většími městy, než s malými sídly. Kolem Mýta zatím nemůžeme vykupovat pozemky. Nemáme ještě územní rozhodnutí. Při výkupech pozemků nejsou problémy se zemědělci, nýbrž se spekulanty.“
Místostarosta Litomyšle Michal KORTYŠ okomentoval stav regionální železnice: „Trať na Litomyšl umožňuje jet pouze 40 km/hod. rychlostí. Je problém s ekonomikou provozu. Klesl počet spojů, ale uhájili jsme alespoň něco. Snad trať udržíme. Vize železničáře Duška o 80 km/hod rychlosti přes Mýto je ovšem stěží reálná.“
K přípravě rychlostní komunikace KORTYŠ uvedl: „Město Litomyšl personálně posílilo na stavebním úřadě. Vyjdeme ŘSD vstříc, abychom pomohli s administrací výkupu pozemků pro D35. Aktivně vyjednáváme s vlastníky pozemků na trase.“
Text: Miloš Fogl
Foto: Jan Dušek
Video: Radek Štěpán