Kouzlo značky Karosa?

Kouzlo značky Karosa? Výrobce autobusů Iveco si stěžuje, že v Česku není vítaný

 

Firma zaměstnává ve Vysokém Mýtě přes 3100 lidí, ale má dojem, že v Česku není vítaná. Neuspěla totiž v soutěži na dodávku 150 kloubových nízkopodlažních autobusů pro pražský Dopravní podnik.

 

korbel_118Petr Korbel, redaktor

Mnoho energie vkládá společnost Iveco Czech Republic do vysvětlování, že přispívá krůstu tuzemské ekonomiky, je významným plátcem daní a osmým největším českým exportérem. Zároveň si stěžuje, že zde zřejmě není vítaná.

Praha totiž používá hlavně autobusy konkurenční firmy SOR Libchavy a nedávno se schylovalo ktomu, že si hlavní město u tohoto menšího českého výrobce objedná dalších 150 kloubových autobusů. Dopravní podnik nakonec zadávací řízení zrušil, když předtím dva zuchazečů (Iveco a polský Solaris) ze soutěže vyřadil; podle představitelů firmy Iveco znepodstatných, čistě formalistických důvodů.

Iveco argumentuje, že slaví úspěchy vPaříži, vNěmecku, Rakousku, ale i vÁzerbájdžánu. Vpodtónu zní jasná stížnost, že mnohá česká města a dopravní podniky nahlížejí na Iveco jako na cizí společnost, zatímco nedaleký SOR Libchavy těží zreputace národního výrobce.

Vztahy mezi těmito podniky přirozeně nejsou ideální, vždyť u zrodu dnešní produkce autobusů vLibchavách stáli někdejší zaměstnanci vysokomýtské Karosy, včetně bývalého generálního ředitele. A tak představitelé společnosti Iveco dokonce naznačují, že by firma také mohla Českou republiku opustit.

To by jistě mohla, neboť seznam závodů, které Iveco postupně zavřelo, je sáhodlouhý. Pravdou však je, že tak výhodný poměr mezi kvalitou a cenou práce by vdnešní době jinde jen těžko hledalo. Ukázalo se totiž, že sázka na střední Evropu vyšla, zatímco konkurenti, kteří šli vyrábět do Turecka, teď mají důvod kobavám.

Pracovníci ve Vysokém Mýtě jsou technicky zdatní a pečliví, a náklady jsou zde přitom přiměřené. I proto k nám Iveco vnedávné době nasměrovalo další významné investice. Ale ten dojem, že zde firma není „doma“, je také do jisté míry oprávněný. Otázkou ovšem je, kdo a co za to může.

Nelze si totiž nevšimnout, že dokud se továrna Iveco Czech Republic ještě nazývala Karosou a vyráběla „karosy“, byla na zdejším trhu mnohem úspěšnější než dnes. Navíc na začátku 90. let, když původní Karosu získal Renault, bylo součástí dohody, že český název zůstane zachován. Pod Renaultem tak společnost Karosa nejprve vyráběla autobusy značky Karosa pro středoevropské i východoevropské trhy a autobusy Renault pro trhy západní. Když pak továrnu ovládlo italské Iveco, necítilo se slibem původního zahraničního investora zavázáno.

Majitel si samozřejmě může firmu a její výrobky nazvat podle vlastního gusta. Ale je zřejmé, že Češi měli název Karosa rádi. Kdyby si jej firma nechala alespoň pro český a slovenský trh, nemusela by dnes asi tolik hlasitě oznamovat, že sem opravdu patří.

S laskavým svolením Economia, a.s.

Původně publikováno na Ekonom ZDE

Iveco (ilustrační foto)

autor: HN – Jan Rasch

 

WP_20160502_09_57_25_Pro

 

Podobné články

Přidat názor

Váš email nebude zveřejněn *

ověřovací kód * Časový limit byl překročen. Načtěte prosím CAPTCHA znovu.

NAŠÍM CÍLEM JE POKUSIT SE SPOLUVYTVÁŘET VIZI,
JAK BY MĚLO NAŠE MĚSTO VYPADAT V NÁSLEDUJÍCÍCH LETECH.